איך מייצרים מוטיבצייה ללמידה

מכירים את זה שאתם מתכננים לעשות משהו, אומרים לעצמכם: "מחר אני מתחיל ללמוד", "במהלך השבוע הבא אני הולך להתכונן לבגרות או למבחן במתמטיקה", "היום בערב אני אכין את שיעורי הבית באנגלית", ואז, כאשר מגיע רגע האמת, אתם לא מצליחים להושיב את עצמכם על הכיסא ולמצוא את הכוחות הפנימיים להתחיל את מה שהבטחתם שתעשו?

אז בואו נתחיל

מה זאת בעצם מוטיבציה בכלל?
בעברית פירוש המילה מוטיבציה זה הֲנָעָה, מכלול התהליכים אשר מניעים אותנו לעבר מטרה מסוימת.
נהוג להבחין בין 2 סוגים של מוטיבציה:

1. חיצונית – המקל והגזר:
תחשבו על הדברים הבאים ואם הם מניעים או לא מניעים אתכם לעשיה:
• אם לא תכינו ש"ב תירשם לכם הערה אצל המזכירה! – הפחד מהעונש מניע אותנו לפעולה. מניע או לא מניע אתכם?
• אבא שלכם הבטיח שייקח אתכם למסעדה או יקנה לכם פלאפון חדש אם תצליחו במבחן. מניע או לא מניע?
• אם תגישו לאחר פסח 10 מבחני בגרות במתמטיקה פתורים תקבלו תוספת של 5 נקודות בציון המגן שלכם – תקווה לתגמול שמניע אותנו לפעולה. מניע או לא מניע?
אוקיי הבנתם את הרעיון…
למרות שזאת מוטיבציה נהדרת, רצויה ומניעה לפעולה, היא לא בשליטתנו ולא נוכל לייצר אותה בעצמנו.
וכאן בעצם נכנסת המוטיבציה מהסוג השני.

2. פנימית – סוג המוטיבציה שבשליטתנו ואליה אנחנו מכוונים:
הסוג השני מתייחס למניע ולפעולה שבה אנחנו עוסקים.
למשל משחק זו פעולה מאד מהנה בעצמה ולכן אנחנו מאד אוהבים את זה ואף פעם לא נמאס לנו.
• כמה פעמים אומרים לנו שאנחנו משקיעים במשחקי מחשב או בסוני יותר מדי זמן?
• תחשבו על עניין מקריאה של ספר.
• ריקוד, מחול או לשחק עם החברים כדורגל בשכונה – לא צריך להגיד לנו פעמיים ואנחנו כבר מתייצבים!
• ללמוד משהו שמעניין אותנו ואנחנו אוהבים כמו עיצוב גרפי או לשפר את הדיבור והקריאה באנגלית.
תחשבו איזה דברים אתם עושים וגורמים לכם הנאה וגם הנעה.
תחשבו אם זה מניע או לא מניע אתכם? איזו מוטיבציה חזקה יותר?
ברור שזאת שאנחנו באים אליה בכיף ומבחירה. כאשר  אנחנו עושים משהו מבחירה אז אנחנו מעוררים בעצמנו את המוטיבציה הפנימית ובא לנו לעסוק בזה ולהשתפר כל הזמן.

מקרה נוסף שמניע אותנו לפעולה זה שלפעמים יש מקרים שאנחנו עושים משהו שלא הכי מעניין אותנו אבל זה משרת מטרה גדולה יותר וזאת שאנחנו רוצים לסיים אותו, כמו להיות תלמיד 12 שנים, לסיים תעודת בגרות בהצלחה ולהגיע להישגים מצוינים בלימודי מתמטיקה – זה יובל לכך שבעתיד נוכל להתגייס לעתודה במקצוע לימודי במידה וזה מעניין אותנו או להגדיל את סיכויי הקבלה לאוניברסיטה שנרצה ללמוד בה.

עקרונות המוטיבציה

בין אם המוטיבציה היא פנימית ובין אם היא חיצונית, אנחנו צריכים לשמור על התנועה בדרך למטרה. אני רוצה להציג בפניכם את מודל החמסה שלנו שימקד אתכם וייתן לכם כלים ועקרונות.
בואו נראה מה הראשון:

איך לגייס את המוטיבציה  – לקחת אחריות

הגיע הזמן שניקח אחריות על הפעולות והמעשים שלנו, שנפסיק להשתמש בתירוצים ולא נאשים אף אחד אם לא הצלחנו.
 זה לא אני זה הוא – מכירים את זה?
על מי האחריות אם לא הצלחנו במבחן?
המבחן היה קשה?
היה רעש בכיתה…
לא קיבלנו את החומר בזמן…
המורה לא מלמדת בצורה טובה..

כשאנחנו מאשימים אחרים אנחנו מוותרים על הזכות שלנו לצמוח, על היכולת שלנו לצאת מאזור הנוחות.
הרבה יותר קל לנו להאשים אחרים מאשר להתמודד. אבל ברגע שאנחנו מבינים שאנחנו רוצים להשתפר ולהתקדם, הצעד הראשון יהיה לקיחת האחריות. ההבנה שאנחנו אחראים למעשים שלנו ולתוצאות שמגיעות בעקבותיהם היא תחילתה של המוטיבציה – ההנעה, אנחנו לא עומדים במקום או יותר גרוע מכך, הולכים לאחור. הצעד הזה זה השלב הראשון בהתקדמות שלנו קדימה.

תכנון

השלב השני להגברת המוטיבציה הוא התכנון.
ארגון ותכנון המשימות עוזר לנו להניע ולעשות דברים.
הרבה יותר קל לנו להניע תהליכים כאשר שיש לנו מטרות ברורות ואנחנו יודעים מה אנחנו רוצים להשיג:
להתכונן למבחן בתאריך…
לקרוא ספר ולסיים אותו עד לסוף החודש…
לעשות היום שיעורים ב…

תחשבו מה המטרה שאתם רוצים להשיג ותרשמו אותה בכתב. שזה יהיה רשום ומחייב ולא יישאר באוויר ללא כיסוי. ברגע שזה כתוב אנחנו יכולים לראות את זה שוב ושוב מול העיניים וגם אם משהו יסיח את דעתנו בהמשך, הדף עם המטרה יישאר כתוב ולא יעלם כמו הרצון שבדרך כלל חומק לו במשך הזמן.  אחרי שקבעתם את המטרה הגדולה שלכם, תחשבו אילו צעדים קטנים יובילו אתכם לשם וכמה זמן אתם צריכים לשם כך. תמקדו את המאמץ שלכם בצעד הקטן הקרוב ולא במטרה הגדולה שקבעתם. אנחנו קוראים לזה לרוץ על הסקאלה.  אם המטרה יושבת כמו גוש גדול אז על הסקאלה שלה יש צעדים קטנים שיותר קל לנו להשיג. תשימו את כל האנרגיה שלכם על יעד קטן. אם תחשבו על התרגיל הנוכחי תוכלו להתקדם ואם תחשבו כל הזמן על המבחן עצמו יהיה לכם קשה להתקדם, זה יעצור את התנועה שלכם. במקום לחשוב על 20 תרגילים שאנחנו צריכים להתכונן או להגיש נחשוב על תרגיל-תרגיל. רק על כך שיש לנו תרגיל אחד לפתור ושאתו אנחנו צריכים להתמודד. רק לאחר מכן נחשוב על התרגיל הבא וננסה להתמודד גם אתו.

אם אנחנו רוצים להצליח במבחן ויש לנו מוטיבציה ורצון בשפע, בלי ההתארגנות המתאימה והתכנון, הסיכוי שלנו קטן לתרגם את מוטיבציית ההצלחה להצלחה בפועל. המוטיבציה פוחתת ככל שמתקדמים, אבל אם כתבנו לנו את היעדים הקטנים נוכל תמיד לשוב ולקרוא אותם וכך להיזכר איך תכננו להצליח במשימה.

"אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" – ד"ר סוס.

אחד ממשפטי המוטיבציה שנמצאים במקום הראשון ומייצגים את המהות שלנו בסקאלה זה המשפט הזה של ד"ר סוס. כדי להצליח לעשות משהו לפעמים כל מה שצריך זה פשוט לנסות ולהתחיל. בתכנון הכל טוב ויפה אבל אם לא נצא לדרך לא נגיע לשום מקום! באופן טבעי, הרבה יותר קל לנו להמשיך לעשות משהו מאשר להתחיל מאפס ולהניע אותו. אנחנו יכולים לשבת שעות על גבי שעות, לתכנן את המסלול שאנחנו רוצים להגיע אליו, נעשה ככה נמשיך ככה אבל אם לא נצא לדרך בחיים לא נגיע ליעד שלנו.

ולכן, השלב הבאה בתהליך הוא היציאה לדרך. אפילו אם לא נדע את המסלול בע"פ, אפילו אם לא נדע בדיוק באיזו פניה לפנות, העיקר שנהיה בדרך. כמה פעמים יצאתם לדרך מבלי לדעת בדיוק ולפרטי פרטים את המסלול עצמו ואיך להגיע אל היעד הסופי שלכם והסתדרתם בסופו של דבר? שאלתם אנשים, קיבלתם עזרה, השתמשתם ב-WAZE , טעיתם בפניה, אבל בסופו של דבר הגעתם אל המטרה. אז ככה בדיוק גם בחיים ובפרט לקראת מבחנים. אל תחשבו יותר מידי מה יהיה אם לא אצליח, מה יהיה זה נראה לי גדול עלי. פשוט תתחילו את הצעד הראשון שקבעתם בתכנון שלכם. אתם תראו, לאט לאט, צעד אחרי צעד אתם בסופו של דבר תשיגו את שקבעתם.
הרבה פעמים רק צריך להעז לנסות, השאר יקרה מעצמו! צעד קטן לאדם, הביא אותנו בסופו של דבר לירח.

הדרך עצמה והקשיים שבדרך

אז אחרי שיצאתם לדרך חשוב שגם תיהנו ממנה ולא רק מהתוצאה בסופה. אם עד עכשיו דיברנו על הנעה אז עכשיו עוברים לדבר על הנאה. תזכרו תמיד שהתוצאה היא רגעית, היא תוצר של כל מה שדיברנו עליו עד עכשיו, ולעומתה הדרך ארוכה ומפותלת. הרבה פעמים אנחנו מדברים אצלנו בשיעורים על ההנאה מהלימודים ומנסים לגרום לכך שהלמידה תהיה באווירה הכי טובה שאפשר, התלמידים אצלנו בסקאלה יודעים שלמידה היא חוויה. ברגע שמכניסים הנאה ללמידה זה משפר פלאים את הביצועים ותחושת התסכול מצטמצמת.
תמצאו את הדברים הקטנים האלה שעוזרים לכם ליהנות מהדרך:
ללמוד ביחד עם עוד חבר או שניים, לקראת מבחן או בזמן הכנת שיעורי-בית.
ללמוד עם מוזיקה,
ללמוד בבית קפה,
למצוא תחביב שלא קשור ללימודים ושעוזר לנו להתרענן ולצאת מהקופסא היומיומית.

דבר נוסף שצריך להבין זה שקשיים וכישלונות הם חלק בלתי נפרד מהדרך. הבורות תמיד יהיו שם, הדרך אינה סטרילית יש בה קשיים, מהמורות, פניות. היא לא אמורה להיות ישרה וקלה.
משפט מאד מפורסם של מייקל ג'ורדן זה: "אף פעם לא פחדתי להיכשל". הוא הבין שכדי להיות השחקן הכי טוב בכל הזמנים הוא חייב להיכשל. הוא הבין שהכישלונות לאורך הקריירה שלו עזרו לו להתקדם הלאה. הוא הבין שהכישלון זה מין מדיד שמכוונן אותו על הסקאלה ואומר לו בפעם הבאה טיפה יותר ימינה, עכשיו טיפה יותר שמאלה. זה מין WAZE שמכוונן אותו אל עבר המטרה. כמה פעמים ה- WAZE טעה בדרך אבל בכל זאת הגעתם אל היעד שנתתם לו? אתם צריכים להשתמש בקשיים האלה כדי לכוון את הדרך שנכונה לכם. ללמוד מהכישלון ולהמשיך הלאה, לא להתעכב במקום. אם אתם טועים בכיכר ופניתם ימינה אז לא קרה כלום, אתם מיד עושים פרסה ומתקנים את המסלול או שבהמשך הדרך אתם מתקנים את הכיוון שלכם אל עבר המטרה אל היעד שלכם, אף פעם אתם לא מגיעים למבוי סתום. אם לא הצלחתם במבחן לא קרה כלום, יהיו עוד מבחנים בחיים, יהיו עוד אתגרים בהמשך, אל תדאגו.
מכירים את המשפט: אם קשה לנו סימן שאנחנו בעליה? אי אפשר לצפות להצליח מבלי שיהיה לנו קשה. יציאה מאזור הנוחות כרוכה במאמץ גדול. אבל לאט לאט זה נהיה קל יותר. שלב אחרי שלב. אל תוותרו לעצמכם לעולם. אתם חייבים לדחוף את עצמכם ולהתקדם אל עבר המטרות והחלומות שלכם.

התמדה בייחוד לאחר כישלון או במצב של קושי – זה ההבדל בין המשכיות לעמידה במקום.
דיברנו על כך שאנחנו צריכים להפסיק לתלות את חוסר ההצלחה שלנו באחרים ולהבין שחלק ניכר ובלתי נפרד מההצלחה זה הכישלון. כישלון זה לא דבר רע, הוא מלמד אותנו שמה עשינו לא הצליח מסיבה מסוימת בסה"כ, וכדי להצליח, אנחנו צריכים לשפר את הפעולה שעשינו לפעם הבאה ולשנות את דרך העשייה שלנו.
צריך להבין מה הכישלון בא ללמד אותנו ואיך נוכל למצוא דרכים ולהשתפר לפעם הבאה.

הקול הפנימי שלנו

בדרך כמו כל דרך ישנן גם ציפורים. רק שבמקום לעוף הן יושבות על הכתף:
הציפור הטובה שמניעה אותנו על כתף ימין והציפור הרעה שמורידה אותנו יושבת לה על כתף שמאל.
הציפור הרעה היא חלק מאתנו. היא השיח השלילי בקול הפנימי שמחליש אותנו, המחשבה השלילית שיוצרת לנו מציאות עגומה לפעמים. ברגע שאנחנו שומעים בראש שלנו ציפור רעה אנחנו צריכים להביט שמאלה ולהסתכל לה בעיניים. לא לפחד לשנות את צורת ההסתכלות ולהפסיק להתגונן. אנחנו צריכים להבין שהיא בסה"כ באה להראות לנו שאנחנו לא מספיק מוכנים באותו הרגע ורוצה לומר לנו שאנחנו צריכים להמשיך ללמוד ולהשתפר. תשאלו את עצמכם: אתם באמת כישלון? אתם באמת לא כאלה מוצלחים? אתם לא יכולים? ברגע שתעשו את זה השאלה הזאת  תחליף את הציפור לציפור הטובה. השאלה הזאת היא פעולה של הנעה. פעולה שתניע אותנו קדימה אל עבר המטרה. את שתי הציפורים הללו אי אפשר להעיף, הן מיוחדות, הן לא יודעות לעוף, הן תמיד יהיו שם וגם הן חלק מהדרך שלנו. לא צריך לפחד להתמודד עם הכישלון, זה חלק מהעניין. אנחנו צריכים לזכור שאנחנו בוחרים לתת את הפרשנות לאירוע עצמו והפרשנות הזו מעוררת בנו רגש ובהתאם לכם אנחנו פועלים ומגיבים. במקום לומר לעצמכם שאתם כישלונות, שאתם לא יכולים לעלות הקבצה, שאתם לא מוצלחים, שאתם הולכים להיכשל במבחן, תתחילו לומר לעצמכם מילים טובות. תאמרו בפעם הבאה: אני אצליח יותר! אני אלמד להשתפר ולהתקדם! אל תתנו לשום דבר לעצור אתכם. תחזקו את עצמכם כאשר עשיתם פעולה מוצלחת. תגבירו את הקול הפנימי והטוב שלכם.

חייגו: 053-270-7726

להרשמה לסקאלה ולפרטים נוספים, צרו קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם



אתר זה מוגן ע"י reCAPTCHA, תחת מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של גוגל.


Designed and developed by: Gilad Sotil