מורה פרטי או שיעור בקבוצה?

הורים רבים כל כך מתלבטים האם לרשום את הילד לשיעורי מתמטיקה בקבוצה או מתמטיקה בשיעור פרטי. בפוסט המצורף, דרור רוחנה, מורה למתמטיקה והמנהל של סקאלה גני תקווה, מתאר את היתרונות והחסרונות של כל אחת מצורות הלמידה.

תגיות ומילות מפתח: מורה פרטי | שיעור פרטי | קבוצות לימוד

סביבת הלימודים השתנתה

בעולם של היום לא מספיק רק לשבת וללמוד. הלמידה הפכה להיות מבוססת פרויקטים והתלמידים צריכים לקחת אחריות גדולה יותר על הלמידה שלהם. פרויקט יכול להיות הקניית נושא לימודי מסויים, הכנה למבחן או עלייה להקבצה גבוהה יותר במתמטיקה או אנגלית. כדי שהתלמידים הצעירים יוכלו לתכנן ולהוציא לפועל פרויקטי למידה, צריך להקנות להם מיומנויות חשיבה יצירתית וביקורתית ולתת להם כלים לרכישת כישורים חברתיים ורגשיים. הם צריכים ללמוד איך לעבוד עם אנשים שונים מהם, שחושבים אחרת. צריך לתת להם לחשוב מחוץ לקופסה, לפתח אצלם חשיבה פילוסופית ומתמטית.

לסביבת הלימודים עצמה יש מרכיב מאד חשוב בהצלחה של תכנון והובלת הפרויקט, ובעיצוב אופי התלמיד אז בואו נדבר קצת בהקשר הזה על למידה בקבוצה.

למידה קבוצתית

יתרונות הלימוד בקבוצה:

1.  למידה פעילה:
משפטים כמו, "הבן שלי מופנם, הוא יילך לאיבוד בקבוצה", "הבן שלי 'חזק', הקבוצה תעכב אותו" או, "יש לו הפרעות קשב וריכוז, הוא לא יצליח להתרכז", הם משפטים שכיחים שהורים מבטאים כשהם מתקשרים אלינו לברר על שיעור מתמטיקה או אנגלית בגני תקווה. הורים מגיעים עם הידע המוקדם שלהם לגבי למידה קבוצתית וזוכרים שיעור עם כיתה עמוסה, הרצאה פרונטלית של המורה ותלמידים פסיביים. חשוב לי בכל שיחה לתקן את הרושם הזה. אצלנו בסקאלה, התלמידים מעורבים בתהליך הלמידה והמורים אצלנו הם לא רק מנחים שעומדים מול הלוח – הם מנהיגים ומנטורים.הם הופכים מתפקיד של יוצקי הידע בשיעור לתפקיד שבו "התלמיד במרכז" ובהתאם לכך אינם עומדים לפני התלמידים ומרצים אלא מדריכים אותם מהצד, מכוונים ומפקחים על התקדמותם בשיעור ועוזרים להם באופן פעיל להביע את דעתם ומחשבותיהם בנושאים השונים באופן פעיל.

בנוסף לכך, בלמידה הפעילה, התלמידים מלמדים אחד את השני, יוצרים הפריה הדדית ונחשפים לדרכי חשיבה נוספות. דרכי החשיבה המגוונות כוללות גם טעויות חשיבה והן מאפשרות להבין את חומרי הלמידה לעומק. בלמידה פעילה כזו נבנית דינמיקה קבוצתית המאפשרת ביטוי עצמי, גם לתלמידים המופנמים ביותר, כל אחד בזמן שהוא מרגיש בשל או בטוח להביע את עצמו. התלמידים החזקים מלמדים את האחרים וזו עבורם הפנמה נוספת ועיבוד של החומר. תלמידים עם 'הפרעת קשב וריכוז' מקבלים גירוי נוסף ששומר אותם ערניים ומרוכזים. כך, לכל התלמידים יש הזדמנות לחוות עיבוד נוסף ומעניין של חומרי הלמידה, לצד ההנחייה של המורה בשיעור. הדינמיקה בקבוצה משכללת מיומנויות חברתיות, מעלה את הדימוי העצמי ואת תחושת הביטחון.

באופן טבעי, אתגר חברתי ורגשי זה מוביל להפנמה טובה יותר של חומר הלימוד, שיפור יכולות הלמידה שלהם ולציונים גבוהים יותר.

כמות חומר הלימוד שאנחנו נוטים לזכור שבועיים לאחר הלמידה

 

2. למידה חווייתית:
אין ספק שיותר מהנה ללמוד עם חברים מאשר ללמוד לבד. ברגע שחוויה מצטרפת לתהליך הלמידה, המוטיבציה מתגברת וזה מקל על תהליך הלמידה שלנו. בנוסף, כאשר אנחנו מדברים על חומר הלימוד, שואלים שאלה או מעלים אותה לדיון בין המשתתפים בשיעור, נוצר שיח פעיל ותוסס שמגרה את המחשבה ומגביר את היכולת לקלוט את החומר הנלמד, מה שהופך את הלמידה למשמעותית יותר. גם כאן, החוויה האישית מגבירה את תחושת השייכות וחיזוק הביטחון העצמי של התלמידים. יש קסם שמתרחש במהלך השיעור אצלנו. הדינמיקה בין התלמידים מייצרת חוויה ואווירה אחרת שאי אפשר לייצר במסגרת של שיעור פרטי.

 

שיעור פרטי או שיעור בקבוצה? חווית הלמידה
שיעור פרטי או שיעור בקבוצה? חווית הלמידה

 

3. יצירת מוטיבציה ללמידה:
הדרך להצלחה היא מעל הכל. המטרה של כל הקבוצה להצליח היא משותפת וגורמת למחויבות אחד כלפי השני. התלמידים אצלנו לומדים לאורך כל השנה ביחד ולא רק לפני מבחנים. אט אט הם שמים בראש סדר העדיפויות שלהם את עניין הלימודים והתרגול ומגיעים ללמוד ביחד בכיתות התרגול שלנו ולהתכונן לפני מבחנים, בנוסף לשיעורים עצמם שמתקיימים

4. קשיים שצצים במהלך הלימודים:

למידה זה לא דבר קל לאף אחד. הרבה פעמים אנחנו חווים קשיים ותסכולים וגם כישלונות אבל כאשר אנחנו לומדים ביחד, אנחנו רואים שלא רק אנחנו חווים את הקשיים והכישלונות, גם החברים שסביבנו חווים זאת לעתים וההבנה הזאת מפחיתה את תחושת התסכול האישיות ועוזרת לנו להתמיד בייחוד ברגעים הקשים וזה הגורם העיקרי בין המשכיות לעצירה.

5. כימיה עם המורה:
בשיעור פרטי יש יחס 1:1 – מורה תלמיד ולא תמיד יש ביניהם כימיה או חיבור. לעומת זאת, בשיעור קבוצתי, היחסים נבנים עם המורה אבל גם עם החברים לקבוצה. כך, יש יותר אפשרויות לחיבור או כימיה שמובילה להתמדה, לאורך כל שנת הלימודים, וללמידה נינוחה.

שיעור פרטי

טוב, האמת היא שאנחנו לא אובייקטיביים ולא יודעים לומר בוודאות מהם יתרונות השיעור הפרטי, בעיקר בגלל שאנחנו לא מלמדים בצורה הזאת. אבל ממה שכן נראה לנו ושמענו, וזה אבל גדול, אנחנו מבינים את היתרון שמיוחס הרבה פעמים לשיעור הפרטי וזה היחס האישי שהתלמיד מקבל מהמורה ואת הלמידה המותאמת אישית לצרכיו של התלמיד.

בגלל שקבוצות הלימוד אצלנו מאד קטנות ואיכותיות, אנחנו שמים דגש רב על היחס האישי כלפי התלמידים בשילוב של חוויה. תוסיפו לזה את המקצועיות הרבה של המורים אצלנו ותקבלו לימוד מקצועי ובגובה העיניים, אחד מהערכים המובילים שלנו, שהוא נר לרגלינו ולא סתם עוד סיסמה באוויר.

הלימוד אצלנו הוא לא שיעור פרטי מרובה משתתפים. אנחנו שמים דגש רב על הדינמיקה הקבוצתית ותהליך החשיבה בשיעור ועל תרומתם לאפקטיביות הלמידה. כך, למשל, השיח בשיעור הקבוצתי הוא לא מי 'זרק' את התשובה הנכונה הכי מהר, אלא על הדרך בה תלמיד מסוים פתר את השאלה, ומה הוביל תלמיד אחר לפתור בצורה אחרת. גם את הטעויות שתלמידים עושים במהלך השיעור אנחנו מנתחים ומפיקים מהן מסקנות לתרגילים הבאים שיבואו.

כישורים חברתיים בקבוצה

יש סיבה שהתלמידים בסקאלה נהנים לבוא וללמוד אצלנו. הסיבה לכך היא, שאנחנו מאמינים שלימוד חייב להיות משולב בהנאה. החוויה מעצימה את הלמידה ומובילה להצלחה גדולה יותר ללא ספק. כל תלמיד אצלנו מסוגל לבטא את עצמו בתוך הקבוצה ובכך אנחנו עוזרים להם ליצור קשרים חברתיים ומתייחסים אליהם כמרכיב חשוב מאד בתהליך ההתפתחות החברתית והלימודית שלהם ושל חבריהם לקבוצה בצורה שלא יכלו להשיג בעצמם בלימוד פרטני ויחידני. אנחנו בסקאלה מהווים לכל תלמיד את החממה לתרגול יכולות מנטליות ורגשיות, שאותן הם יבטאו אח"כ בבית הספר ובסביבה החברתית שלהם.

חייגו: 053-270-7726

להרשמה לסקאלה ולפרטים נוספים, צרו קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם



אתר זה מוגן ע"י reCAPTCHA, תחת מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של גוגל.


Designed and developed by: Gilad Sotil