מכתב מדרור לתלמידים, בפתחה של השנה החדשה

איך להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין? לא להאמין איך הסתיימו להם חודשיים של חופש גדול. רק לפני חודשיים הסתכלנו קדימה ואמרנו איזה כיף סיימנו את שנת הלימודים וכמה זמן יש לפנינו ליהנות ולעשות כיף. אופס... הנה נגמרו החודשיים, חלפו ברחו להם מבלי שהספקנו לעשות את כל מה שרצינו. כמה שבנינו תכניות בראש, תכננו במוחנו הרים וגבעות ובקושי הספקנו פיפס מכל זה. אז איך מתארגנים? טיפים לחזרה לבית הספר.

משנה לשנה, אותה שנה?

לאחר חודשיים של חופשה, כמה קל או קשה יהיה לכם לרוץ מהבית ליעד במרחק 2 ק"מ?

ואם תעשו את המסלול הזה שוב ושוב? יום אחרי יום במשך 3 חודשים?

ברור שיהיה קל יותר.

הסיבה היא שפיתחתם את הסיבולת המתאימה לכך, ויותר חשוב מזה התרגלתם לשגרה החדשה שלכם.

כך בדיוק עם פתיחת שנת הלימודים והחזרה לשגרת בית הספר והלימודים.
אתם חוזרים מהחופש הגדול, שבו עיקר החשיבה שלכם הוקדשה לשאלות כמו, "מה נאכל היום?", "מתי נלך לים?" או "במה נצפה הפעם בטלוויזיה?". מחופש להשכמה מוקדמת, לישיבה על כיסא ברוב שעות היום מבלי לזוז, להקשבה מרוכזת למורה. להגיע הביתה מותשים, עייפים ורעבים ולהכין את כל המטלות ושיעורי הבית שקיבלתם.

ברור שיהיה לכם קשה!

בדיוק כמו בכושר גופני וריצה, גם המוח הוא שריר שצריך לפתח אותו ולחזק אותו.
אחרי תקופה ארוכה מאד שלא עסקתם בלימודים מאד קשהו להתניע. זה לא פשוט ודורש מאמץ גדול. במיוחד בתקופה הראשונה של הלימודים, שבה אתם חוזרים לספסל בית הספר. יש בה קושי עצום, ועיקר הקושי הוא הסתגלות לשגרה החדשה. אבל אל תדאגו "בסוף מתרגלים להכל" – שר וכתב דודו טסה. גם בעת כניסה למסגרת חדשה כמו חטיבת ביניים או תיכון לוקח זמן להסתגל לחוקים החדשים, למסגרת החדשה, לכמויות שיעורי הבית והחומר הנלמד, הפעם בפרק זמן קצר יותר.

אתם מרגישים שהעומס ממש גדול ומתסכל שלא קל לעמוד בציפיות. אבל תוך זמן לא רב אתם תראו ותרגישו שאתם יותר ב"כושר" בדיוק כמו בריצה שתיארנו, זה הולך ומשתפר, תסמכו עלינו.

להגיע מוכנים לשנת הלימודים ב-5 צעדים פשוטים, ועוד אחד משמעותי

כולכם מכירים את הטיפים הבאים, אבל כדאי לחזור עליהם בקצרה. ויש אחד חשוב במיוחד. אתם מוזמנים לדלג לטיפ השישי (;

לקום מוקדם ולישון מוקדם.
לכו לישון מוקדם כדי לסדר את שעות השינה שלכם ולהתאים אותן לשעות בית הספר. כמה מוקדם? 8-10 שעות שינה בלילה מגבירות את התפקוד שלכם וממלאות מצברים לקראת ימי הלימודים. שינה מספקת תעזור לכם להיות מרוכזים וערניים בזמן השיעורים בבית הספר.ילדים שהולכים לישון מאוחר מתעוררים עייפים בבוקר הלימוד, אז תימנעו מזה ככל שתוכלו ותסגלו לכם שגרת שינה בריאה.אנחנו ממליצים לכם לסיים את מטלות הבית כאשר אתם חוזרים הביתה מהלימודים, מוקדם ככל האפשר. אל תדחו אותם לרגע האחרון. תקבעו לכם הרגל של שעה קבועה להכין אותם ופשוט תגמרו עם זה. זה גם יקטין ממכם את העומס מכיוון שזה תמיד יושב לכם בראש שאתם צריכים לשבת ולהכין אותם, זה מאד יקל עליכם ברגע שתסיימו אותם ואז תוכלו להתפנות לדברים אחרים ללא רגשות אשם.

 

ההמלצה שלנו – תפחיתו את מספר שעות הצפייה בטלוויזיה ואת זמן המשחק במחשב או במכשיר הנייד (Fortnite למשל אך לא רק) כדי לגרום למוח להבין ולהרגיל אותו שאנחנו הולכים להסתגל לשגרת לימודים חדשה ולכוון את השעון הביולוגי שלנו לכך שבשעות הצהריים אנחנו צריכים להכין ולהקדיש לשיעורי הבית ומנוחה.ברור שגם לא על חשיבות הכנת עבודת הקיץ שלכם במתמטיקה ואנגלית או במקצועות הלימוד האחרים במידה וחיכיתם לרגע האחרון ועדיין לא סיימתם את מטלות הקיץ שלכם בחופש הגדול. או על כמה זה חשוב להגיע מוכנים לקראת פתיחת שנת הלימודים כאשר אנחנו מתורגלים בחומר הלימוד והכנו את הקרקע וסגרנו את כל הפערים שהיו לנו משנת הלימודים האחרונה לקראת החזרה ללימודים.

 

סדר וארגון בסביבת הלימודים שלכם
בבית בכלל אין על מה לדבר משום שכאשר הסביבה שבה אתם לומדים נקיה ומסודרת זה מקטין את הסחות הדעת ואת הדברים שמושכים לכם את העין ומשפיע על היכולת שלכם להתרכז ולהתמקד. אתם כבר יודעים – בכל ערב, בסוף כל יום אתם צריכים לסדר את התיק לפני השינה כדי לא לקום בבוקר ולהיות בלחץ לפני הלימודים.

 

קניתם כבר את כל ספרי הלימוד וציוד החזרה לבית הספר שאתם צריכים?
אז אם חיכיתם לרגע האחרון למה אתם מחכים? ברור לכם שמי שמסודר בתחילת שנת הלימודים אז הוא יהיה כזה לאורך כל השנה עצמה לא? הוא יפתח ברגל ימין ויכנס ברגל ימין! תעשו לנו טובה ותקנו גם יומן שבו תקפידו לרשום את כל המטלות שלכם ושיעורי הבית.

 

מה עם תזונה נכונה ובריאה?

רבות נכתב על חשיבותה של ארוחת הבוקר כל יום לפני יום הלימודים לתפקוד הפיזי והמנטלי שלנו במהלך יום הלימודים, משום שהגוף שלנו והמוח הם צרכני אנרגיה גדולים ואנחנו צריכים להזין אותם. התזונה תורמת לתפקוד המוח, משפרת פלאים את תפקוד המחשבה ויכולות הריכוז והלמידה, מקטינה את העייפות במהלך יום הלימודים ותורמת ללמידה משמעותית יותר.רשימת כריכים שבועית תעזור לכם (או להורים שלכם, כי הם אלו שבד"כ מכינים לכם, לא?) לדאוג שתאכלו אוכל טעים, מגוון, ומזין לבית הספר. ירקות חתוכים שאפשר לנשנש גם בהפסקות הקטנות והקצרות של הלימודים, פירות טעימים שאתם אוהבים, ולמשקיענים מבניכם – חתוכים עם קערית קטנה שתוכלו לשפוך לתוכה גרנולה טעימה ויוגורט ובקלות קיבלתם מוזלי מזין טעים ובריא. כל אלה יעזרו לכם לשמור על האנרגיה הרבה שאתם זקוקים לה במהלך יום הלימודים.תגידו להורים שלכם שבסקאלה אמרו לכם שאתם צריכים לאכול סנדוויצ'ים טעימים ושזה חשוב לכם כדי להוציא ציונים טובים. תראו איך מיד הם נרתמים למשימה!

טיפ אחרון ומשמעותי במיוחד –
האבנים הגדולות והקטנות

תכנון וארגון זמן נכון. מכירים את המשל על "סידור הצנצנת עם האבנים הגדולות והקטנות"? תדמיינו שאנחנו עושים את הניסוי יחד איתכם. שאנחנו מראים לכם צנצנת ריקה ואז ממלאים את כולה באבנים גדולות עד שלא נשאר מקום לאבן נוספת. תחשבו רגע האם הצנצנת שאתם רואים בתמונה מלאה?

אם עניתם שכן אז תחשבו שוב… הרי אנחנו יכולים למלא את המרווחים בין האבנים הגדולות באבנים קטנות (חצץ) עד שהחלל בניהן יתמלא -> ועכשיו, האם הצנצנת מלאה? אז זהו שלא. נוכל למלא את כל החלל בין האבנים לחצץ בחול ים דק… עכשיו, האם הצנצנת מלאה? אתם בטוחים? לא לגמרי… נכון, אתם צודקים. אפשר למלא את כל הצנצנת במים שיכנסו במרווחים הדקיקים שיש בין החול לאבנים (ותכל'ס יש עוד מלא מקום אבל את זה נלמד אתכם בקורס שלנו בפיזיקה). עכשיו הצנצנת סוף כל סוף מלאה.

איזה שיעור לחיים אפשר ללמוד וגם בהקשר של הלימודים מהניסוי הזה?

תנסו לחשוב מה המסקנות שעולות לכם מהניסוי הקטן הזה. קחו לכם כמה שניות לפני שתמשיכו לקרוא את המשך הפוסט.

חשבתם?

מצויין. האם הגעתם למסקנה ש: "לא משנה כמה החיים עמוסים וגם שהשגרה שלכם אינטנסיבית ויש לכם המון מטלות להגשה, תמיד תוכלו להספיק משהו נוסף"? אז זה לא מדויק. נמחיש לכם את זה בכך שתנסו הפעם למלא את הצנצנת בסדר אחר: קודם כל תכניסו את החול ואת המים, לאחר מכן את האבנים הקטנות ולבסוף תנסו להכניס את האבנים הגדולות ותראו שיישארו בחוץ לא מעט אבנים. אם לא תכניסו את האבנים הגדולות קודם, לעולם לא תוכלו להכניס את כולן אחר כך.

האבנים הגדולות מייצגות את הדברים החשובים באמת בחיינו כמו משפחה, חברים, לימודים, צמיחה אישית ועוד. אם נמלא את חיינו בדברים הקטנים שזוללים לנו זמן ואנרגיה ללא ערך ממשי: טלוויזיה, שופינג, שינה וכו' לעולם לא ישאר לנו זמן בשביל הדברים הגדולים והחשובים.

בגלל שאנחנו מאמינים בגישה הוליסטית שהופכת את הלמידה לדרך חיים ולא משהו נקודתי בגיל מסוים המורים בסקאלה מעבירים את המסר הזה גם במהלך השיעורים עצמם. למשל:

#הטיפ _ של_ נועם _ המורה _ למתמטיקה _ ופיתוח _ יצירתיות זה לדעת ולהבין שבין כל העבודה הקשה והעומס במהלך שנת הלימודים אסור לוותר על הדברים שאנחנו אוהבים לעשות אם זה חדר כושר, לצייר, לרקוד, לשחק כדורגל ועוד… הסיבה לכך היא שזה מטעין לנו את המצברים והחוויות מייצרות לנו ערך ממשי. כל אחד מגדיר מבחינתו את האבן הגדולה שלו: יש תלמיד שמבחינתו כושר זאת אבן גדולה ועבור אחר צופים או עיצוב גרפי.

#הטיפ _ של _ הדס _ המורה _ למתמטיקה באותו הקשר זה ארגון הזמן אחה"צ ואיך לשלב נכון חברים ומסגרות חברתיות ואת כל הדברים האחרים שיש לכם עם למידה נכונה. לכל אחד יש את הדרך שלו לעשות את זה ואפשר לתת כמה דוגמאות. אחת מהן היא להקציב לעצמכם שעה של מנוחה אחרי בצפר ולהתחיל את מטלות הבית ישר לאחר מכן.

מומלץ להדפיס טבלה שבועית עם השעות לאחר שעות הלימודים ולסדר בה את כל הפעילויות השונות שיש לכם וככה לארגן מתי אתם מקדישים לכם את הזמן ללמידה, לחברים, חוגים או משפחה ואז זה לא יתסכל אתכם לחשוב שאתם רק סביב "רק לימודים וזהו", אתם תראו שבדרך הזאת תראו פתאום שאפשר לשלב הכל וליהנות כמעט מכל העולמות.

חייגו: 053-270-7726

להרשמה לסקאלה ולפרטים נוספים, צרו קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם



אתר זה מוגן ע"י reCAPTCHA, תחת מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של גוגל.


Designed and developed by: Gilad Sotil