מכתב מדרור לתלמידים, בפתחה של השנה החדשה

החופש הגדול עוד רגע נגמר וזה הזמן להתחיל לתכנן ולהתכונן לשנת הלימודים הבאה. איך להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין? אז איך מתארגנים?
קבלו כמה טיפים שווים לנחיתה רכה בבית הספר.

משנה לשנה, אותה שנה?

כמה קל או קשה יהיה לכם לרוץ מרחק 2 ק"מ?

אם אתם מיומנים בזה ועושים זאת על בסיס יום-יומי, יהיה לכם קל. הסיבה היא שפיתחתם את הסיבולת המתאימה לכך, ויותר חשוב מזה התרגלתם לשגרה החדשה שלכם.

אך אם זאת הפעם הראשונה שלכם, כנראה שזה יהיה מאתגר. 

כך בדיוק עם פתיחת שנת הלימודים והחזרה לשגרת בית הספר והלימודים.
אתם חוזרים מהחופש הגדול וצריכים לההסתגל מחדש להשכמה מוקדמת, לישיבה ממושכת על כיסא, להיות קשובים ומרוכזים. אתם מגיעים הביתה מותשים, עייפים ורעבים ואז עוד צריכים להכין את כל המטלות ושיעורי הבית שקיבלתם. 

אין פה בכלל שאלה. ברור שיהיה לכם קשה!

בנוסף, קחו בחשבון שגם בעת כניסה למסגרת חדשה כמו חטיבת ביניים או תיכון לוקח זמן להתרגל לחוקים החדשים, למסגרת החדשה, לכמויות שיעורי הבית והחומר הנלמד ואפילו לפעמים לסביבה חברתית חדשה.

אבל כמו בכושר גופני וריצה, גם המוח הוא שריר שצריך לפתח ולחזק אותו.
זה טבעי שאחרי תקופה ארוכה מאוד שלא עסקתם בלימודים קשה לכם להתניע. זה לא פשוט ודורש מאמץ גדול. במיוחד בתקופה הראשונה של הלימודים, עם החזרה לבית הספר. 

אבל אל תדאגו, "בסוף מתרגלים להכל" – שר וכתב דודו טסה.

אתם מרגישים שהעומס ממש גדול ומתסכל ושלא קל לכם לעמוד בציפיות. אבל לאט לאט בלי שתשימו לב, אתם פתאום תרגישו יותר ב"כושר". בדיוק כמו בריצה שתיארנו. זה ממש הולך ומשתפר, תסמכו עלינו.

להגיע מוכנים לשנת הלימודים ב-5 צעדים פשוטים, ועוד אחד משמעותי

כולכם מכירים את הטיפים הבאים, אבל כדאי לחזור עליהם בקצרה. ויש אחד חשוב במיוחד. אתם מוזמנים לדלג לטיפ השישי (;

 

לקום מוקדם ולישון מוקדם.
לכו לישון מוקדם. תסדרו את שעות השינה שלכם ותתאימו אותן לשעות בית הספר.

כמה מוקדם? 8-10 שעות שינה בלילה יגבירו את התפקוד שלכם וימלאו מחדש את המצברים לקראת ימי הלימודים. שינה טובה תעזור לכם להיות מרוכזים וערניים בזמן השיעורים בבית הספר. תימנעו משינה מאוחרת ככל שתוכלו ותסגלו לכם שגרת שינה בריאה.

 

מסכים ואור כחול
ההמלצה שלנו בלילה – תפחיתו את מספר שעות הצפייה בטלוויזיה ואת זמן המשחק במחשב או במכשיר הנייד (Fortnite למשל אך לא רק). תגרמו למוח להבין ותרגילו אותו שאתם הולכים להסתגל לשגרת לימודים חדשה. כוונו את השעון הביולוגי שלכם לכך שבשעות הצהריים תצטרכו להכין ולהקדיש לשיעורי הבית ומנוחה.


הכנת עבודת הקיץ שלכם
תכינו את עבודת הקיץ שלכם במתמטיקה ואנגלית או במקצועות הלימוד האחרים. זה יעזור לכם להגיע מוכנים לקראת פתיחת שנת הלימודים מתורגלים בחומר הלימוד ויעזור לכם להכין את הקרקע ולסגור את כל הפערים שהיו לכם משנת הלימודים האחרונה לקראת החזרה ללימודים.

 

סדר וארגון בסביבת הלימודים שלכם
כאשר הסביבה שבה אתם לומדים נקיה ומסודרת יש פחות הסחות דעת. זה ישפר את היכולת שלכם להתרכז ולהתמקד. אתם כבר יודעים – בכל ערב, בסוף כל יום אתם צריכים לסדר את התיק לפני השינה. אל תקומו בבוקר ותהיו בלחץ לפני הלימודים.

 

קניתם כבר את כל ספרי הלימוד וציוד החזרה לבית הספר שאתם צריכים?
אז אם חיכיתם לרגע האחרון למה אתם מחכים? זה ברור לכם שמי שמסודר בתחילת שנת הלימודים יהיה כזה גם לאורך כל השנה עצמה? אם לא אז חשוב שתבינו שמי שיפתח את השנה ברגל ימין, יכנס ברגל ימין! תעשו לנו טובה ותקנו גם יומן שבו תקפידו לרשום את כל המטלות שלכם ושיעורי הבית.

 

מה עם תזונה נכונה ובריאה?

רבות נכתב על חשיבותה של ארוחת הבוקר. הגוף שלנו והמוח הם צרכני אנרגיה גדולים. כדי שיתפקדו כמו שצריך תצטרכו להזין אותם. התזונה תתרום לתפקוד המוח. היא תשפר פלאים את תפקוד המחשבה, יכולות הריכוז והלמידה. תקטין את העייפות במהלך יום הלימודים ותתרום ללמידה משמעותית יותר. תכינו רשימת כריכים שבועית (או שהורים שלכם יכינו, כי הם אלו שבד"כ מכינים לכם, לא?). תגוונו עם אוכל טעים ומזין לבית הספר. ירקות חתוכים שתוכלו לנשנש גם בהפסקות הקטנות והקצרות של הלימודים, פירות טעימים שאתם אוהבים, ולמשקיענים מבניכם – תחתכו פירות עם קערית קטנה שתוכלו לשפוך לתוכה גרנולה טעימה ויוגורט.  תקבלו מוזלי מזין טעים ובריא. כל אלה יעזרו לכם לשמור על האנרגיה הרבה שאתם זקוקים לה במהלך יום הלימודים. תגידו להורים שלכם שבסקאלה אמרו לכם שאתם צריכים לאכול סנדוויצ'ים טעימים ושזה חשוב לכם כדי להוציא ציונים טובים. תראו איך מיד הם נרתמים למשימה!

 

טיפ אחרון ומשמעותי במיוחד –
האבנים הגדולות והקטנות

תכנון וארגון זמן נכון. מכירים את המשל על "סידור הצנצנת עם האבנים הגדולות והקטנות"? תדמיינו שאנחנו מראים לכם צנצנת ריקה ואז ממלאים את כולה באבנים גדולות עד שלא נשאר מקום לאבן נוספת. תחשבו רגע האם הצנצנת שאתם רואים בתמונה מלאה?

אם עניתם שכן אז תחשבו שוב… הרי אתם יכולים למלא את המרווחים בין האבנים הגדולות באבנים קטנות (חצץ) עד שהחלל בניהן יתמלא -> ועכשיו, האם הצנצנת מלאה? אז זהו שלא. 

תוכלו למלא את כל החלל בין האבנים לחצץ בחול ים דק… עכשיו, האם הצנצנת מלאה? אתם בטוחים? לא לגמרי… נכון, אתם צודקים. 

אפשר גם למלא את כל הצנצנת במים שיכנסו במרווחים הדקיקים שיש בין החול לאבנים (ותכל'ס יש עוד מלא מקום אבל את זה נלמד אתכם בקורס שלנו בפיזיקה).

איזה שיעור לחיים תוכלו ללמוד וגם בהקשר של הלימודים מהניסוי הזה?

תנסו לחשוב מה המסקנות שעולות לכם מהניסוי הקטן הזה. קחו לכם כמה שניות לפני שתמשיכו לקרוא את המשך הפוסט.

חשבתם?

מצויין. האם הגעתם למסקנה ש: "לא משנה כמה החיים עמוסים וגם שהשגרה שלכם אינטנסיבית ויש לכם המון מטלות להגשה, תמיד תוכלו להספיק משהו נוסף"? אז זה לא מדויק. נמחיש לכם את זה בכך שתנסו הפעם למלא את הצנצנת בסדר אחר: קודם כל תכניסו את החול ואת המים, לאחר מכן את האבנים הקטנות ולבסוף תנסו להכניס את האבנים הגדולות ותראו שיישארו בחוץ לא מעט אבנים. אם לא תכניסו את האבנים הגדולות קודם, לעולם לא תוכלו להכניס את כולן אחר כך.

האבנים הגדולות מייצגות את הדברים החשובים באמת בחיינו כמו משפחה, חברים, לימודים, צמיחה אישית ועוד. אם נמלא את חיינו בדברים הקטנים שזוללים לנו זמן ואנרגיה ללא ערך ממשי: טלוויזיה, שופינג, שינה וכו' לעולם לא ישאר לכם זמן בשביל הדברים הגדולים והחשובים.

בגלל שאנחנו מאמינים בגישה הוליסטית שהופכת את הלמידה לדרך חיים, ולא משהו נקודתי בגיל מסוים, המורים בסקאלה מעבירים את המסר הזה גם במהלך השיעורים עצמם. למשל:

#הטיפ _ של_ נועם _ המורה _ למתמטיקה _ ופיתוח _ יצירתיות זה שלמרות העבודה הקשה והעומס שיש לכם במהלך שנת הלימודים, אל תוותרו על הדברים שאתם אוהבים לעשות. בין אם זה חדר כושר, לצייר, לרקוד, או לשחק כדורגל ועוד… הסיבה לכך היא שזה יטעין לכם את המצברים והחוויות. כל אחד מגדיר מבחינתו את האבן הגדולה שלו: יש תלמיד שמבחינתו כושר זאת אבן גדולה ועבור אחר צופים או עיצוב גרפי.

#הטיפ _ של _ הדס _ המורה _ למתמטיקה באותו הקשר זה ארגון הזמן אחה"צ. שילוב נכון של חברים, מסגרות חברתיות וכל הדברים האחרים שיש לכם עם למידה נכונה. לכל אחד יש את הדרך שלו לעשות את זה ואפשר לתת כמה דוגמאות. אחת מהן היא להקציב לעצמכם שעה של מנוחה אחרי בצפר ולהתחיל את מטלות הבית ישר לאחר מכן. תדפיסו טבלת פעילויות שבועית ותסדרו בה את כל הפעילויות השונות שיש לכם אחרי שעות הלימודים.תחליטו כמה זמן אתם מקדישים ללמידה, לחברים, לחוגים או משפחה ואז זה לא יתסכל אתכם לחשוב שאתם רק סביב "רק לימודים וזהו", אתם תראו שבדרך הזאת תראו פתאום שאפשר לשלב הכל וליהנות כמעט מכל העולמות.

חייגו: 053-270-7726

להרשמה לסקאלה ולפרטים נוספים, צרו קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם





    אתר זה מוגן ע"י reCAPTCHA, תחת מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של גוגל.

    Designed and developed by: Gilad Sotil